Czy są suplementy diety, po które warto sięgnąć?

          W poprzednim wpisie wspominałam, że stosowanie suplementów diety nie jest korzystne dla naszego zdrowia. „Cudowne” specyfiki nie zastąpią bowiem zdrowej, dobrze skomponowanej, urozmaiconej diety ani regularnej aktywności fizycznej. Jednak tak jak w przypadku każdej reguły, tak i tu znajdziemy kilka wyjątków. Współczesny styl życia jaki prowadzimy powoduje, że nie zawsze jesteśmy w stanie dostarczyć naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Po jakie suplementy warto więc sięgnąć?

Witamina D – w Polsce niedobory tej witaminy występują u prawie 90% osób. Suplementacja zalecana jest przede wszystkim w okresie jesienno-zimowym, kiedy to do naszej półkuli dociera znacznie mniej promieni słonecznych. Aktualnie na rynku dostępnych jest wiele preparatów tej witaminy. Warto wybierać te, które posiadają status leku a ich zakup wymaga okazania recepty. Taka suplementacja jest bowiem skuteczniejsza. Wcześniej należy jednak wykonać odpowiednie badania laboratoryjne a wynik skonsultować ze specjalistą. W przypadku stwierdzenia niedoborów lekarz  powinien ustalić dawkę i  wystawić stosowną receptę.

Kwasy tłuszczowe omega 3 – korzystnie wpływają na gospodarkę lipidową organizmu (obniżenie stężenia triglicerydów), zmniejszają ciśnienie tętnicze, częstość rytmu serca czy śmiertelność z powodu choroby niedokrwiennej serca. Szczególne właściwości posiadają kwasy DHA i EPA, zawarte w tłustych rybach morskich (łosoś, tuńczyk, makrela, śledź, sardynki). Jeśli więc z różnych powodów nie spożywasz tłustych ryb morskich przynajmniej 2 razy w tygodniu powinieneś rozważyć codzienną suplementację preparatami omega 3.

Jeśli zastanawiasz się nad zakupem suplementów i  uzupełnieniem diety w powyższe składniki pamiętaj o kilku prostych zasadach:

  1. Nie stosuj suplementów diety w na własną rękę – skonsultuj się  z lekarzem, farmaceutą lub dietetykiem.
  2. Sprawdź czy rzeczywiście występują u Ciebie niedobory poszczególnych składników odżywczych – wykonaj odpowiednie badania biochemiczne. Skonsultuj wyniki z lekarzem. Tylko wówczas możliwe będzie odpowiednie ustalenie dawki preparatu w celu uzupełnienia niedoborów, a Twoja suplementacja będzie bezpieczna i skuteczna.
  3. Zanim dokonasz zakupu upewnij się czy dany produkt jest lekiem czy suplementem diety – informację tę znajdziesz na opakowaniu produktu.
  4. Czytaj informacje zawarte na opakowaniu lub ulotce – znajdziesz tam wykaz składników, informacje dotyczące dawkowania, zasad przechowywania i danych producenta.
  5. Przed zakupem sprawdź czy suplement diety znajduje się w wykazie Głównego Inspektoratu Sanitarnego i jaki jest jego status – informacje te znajdziesz na stronie internetowej rejestrzp.gis.gov.pl

Źródła:

  1. strona internetowa Głównego Inspektoratu Sanitarnego (GIS) suplementy.gis.gov.pl [dostęp 11.08.2017]
  2. strona internetowa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) uokik.gov.pl [dostęp 12.08.2017]
  3. Practical guidelines for the supplementation of vitamin D and the treatment of deficits in Central Europe – recommended vitamin D intakes in the general population and groups at risk of vitamin D deficiency, Endokrynologia Polska 2013
  4. Wytyczne ESC/EAS dotyczące leczenia zaburzeń lipidowych w 2016 roku, Kardiologia Polska 2016
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s