Czy powinniśmy zmienić swoją dietę w sezonie jesienno-zimowym?

  Za oknami szaro, deszczowo a temperatura coraz niższa. Letnie ubrania schowaliśmy już do szafy, a na ich miejscu pojawiły się płaszcze, grube swetry, czapki i szaliki. Czy i z dietą powinniśmy zrobić podobnie?

   W ubiegłym tygodniu miałam przyjemność udzielenia wywiadu dla wrocławskiej stacji radiowej – Radio Wrocław. Wraz z redaktorem Michałem Hamburgerem dyskutowaliśmy na temat zasadności zmiany nawyków żywieniowych w sezonie jesienno-zimowym. Nie trudno zauważyć, że restauratorzy jeszcze przed nadejściem chłodnych dni zmieniają swoje karty menu oferując potrawy bardziej kaloryczne, tłuste, podawane w większych porcjach. Taka praktyka silnie oddziałuje na nasz zmysły. Obniżenie temperatury na zewnątrz i kiepskie samopoczucie sprawia, że nasz apetyt rośnie a do mózgu wysyłany jest sygnał: „Jedz dużo i tłusto”. Efekt – za kilka miesięcy obudzimy się z nadprogramowymi kilogramami. Co zrobić, aby wiosną nie rozpaczać nad niedopinającymi się spodniami, a jednocześnie dostarczyć odpowiednią ilość energii w te chłodne dni?

Prawidłowy dowóz kalorii!

Pamiętajmy, że ilość kalorii w naszej diecie powinna utrzymywać się na stałym poziomie przez cały rok. To prawda, że w sezonie jesienno-zimowym, w związku z obniżeniem temperatury, wydatkujemy więcej energii na ogrzanie organizmu, ale równocześnie, w tym okresie, wielu z nas ogranicza aktywność fizyczną. Zamiast biegania, pływania czy jazdy na rowerze decydujemy się raczej na powrót do ciepłego mieszkania i wieczór z ulubioną książką czy filmem.

Śniadanie – najważniejszy posiłek dnia!

Poranki, szczególnie w chłodne dni, bywają  ciężkie. Brakuje nam motywacji do opuszczenia ciepłego łóżka i wyjścia z domu. Na poranną chandrę jest jednak jeden sposób – śniadanie! Wydaje się być banalne, ale to właśnie śniadanie jest „paliwem” dla mózgu, które zagwarantuje nam efektywną pracę i pomoże zachować dobre samopoczucie przez cały dzień. Ponad to w sezonie jesienno-zimowym jesteśmy bardziej narażeni na wystąpienie infekcji a wychodząc z domu bez posiłku dodatkowo osłabiamy nasz organizm.

Wzbogać swój jadłospis o….

Zawsze podkreślam, że kluczem do zdrowia i dobrego samopoczucia jest stosowanie urozmaiconej diety. Oczywiście jesienią i zimą nie mamy dostępu do tylu produktów co w sezonie wiosenno-zimowym. Zamiast łykać jednak witaminę C w kapsułkach warto zaopatrzyć swoją spiżarnię w znane od lat naturalne, polskie produkty, które już pod koniec lata pojawiają się na sklepowych półkach, a o których często zapominamy. Niedoceniane wciąż produkty kiszone – korzystnie wpływające na florę bakteryjną, wspomagające działanie układu odpornościowego, a jednocześnie niskokaloryczne. Nieocenione w walce z grypą i przeziębieniem będą czosnek, cebula oraz miód. Warto sięgnąć także po rozgrzewające przyprawy takie jak: imbir, cynamon, kurkuma, goździki,  pieprz cayenne czy curry. Nie zapominajmy także o grzybach, również tych suszonych. Wspomagająco na układ odpornościowy zadziałają produkty zawierające witaminę C. Cytrusy? Wbrew pozorom, owoce te nie zawierają tak dużo tej witaminy, jak chociażby natka pietruszki czy czerwona papryka. Pomimo utrudnionego dostępu do świeżych warzyw i owoców nie rezygnujmy z ich spożywania. Sięgajmy po warzywa gotowane, mrożonki, domowe przetwory i kiszonki. Doskonałym sposobem na wykorzystanie warzyw jest sporządzanie z nich rozgrzewających zup, a także kremów z dodatkiem aromatycznych przypraw.

  Podsumowując, nadejście sezonu jesienno-zimowego nie wymaga od nas wprowadzenia rewolucji żywieniowej. Nasz organizm metabolizuje składniki pokarmowe w chłodniejsze dni tak samo jak wiosną i latem. Dużo i tłusto nie znaczy więc lepiej. Jesienią i zimą warto jedynie wzbogacić jadłospis o produkty, które wzmocnią naszą odporność. Nie oznacza to jednak, że produkty te nie powinny znaleźć się w naszej codziennej diecie także i w cieplejsze dni.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s