Bądź płodna!

dnia

  Czy pomimo regularnego współżycia z małżonkiem od ponad roku bez stosowania antykoncepcji nadal nie doczekaliście się upragnionego maleństwa? Jeśli tak, to prawdopodobnie oboje lub jedno z Was cierpi na zaburzenia płodności. W takiej sytuacji warto zgłosić się do lekarza i podjąć diagnostykę w kierunku rozpoznania niepłodności.

  W Polsce problem ten dotyczy około 20% par, czyli około 3 mln osób w wieku rozrodczym. Przyczyny zwykle leżą po stronie medycznej – zaburzenia lub brak owulacji, endometrioza, zaburzenia endokrynologiczne. Jednak wyniki badań prowadzonych w ostatnich latach przez naukowców wskazują, że pewne zachowania żywieniowe i składniki pokarmowe występujące w diecie, a także styl życia mogą mieć wpływ na problemy z zajściem w ciążę.

  Prawidłowe żywienie to jeden z głównych czynników środowiska zewnętrznego, który wpływa na organizm człowieka i warunkuje utrzymanie dobrego stanu zdrowia. Powszechnie wiadomo, że racjonalne odżywianie chroni przed ryzykiem wystąpienia chorób cywilizacyjnych takich jak otyłość, nadciśnienie, choroby układu krążenia, osteoporoza czy nowotwory. Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę, że to, co jedli kilka miesięcy temu dziś wpływa na funkcjonowanie ich układu rozrodczego a składniki, które dostarczali z dietą mają teraz kluczowe znaczenie dla starania się o dziecko.

  Według badań naukowych, odpowiednie żywienie, a także styl życia mogą zmniejszyć problemy z zajściem w ciążę, nawet o 80%. Składniki odżywcze, które dostarczamy wraz z dietą potrzebne są do budowy i działania hormonów płciowych, powstawania komórek jajowych i plemników oraz zachowania regularnych owulacji. Właściwa dieta jest pomocna w przygotowaniu organizmu do ciąży, zmniejsza ryzyko poronień, zapewnienia prawidłowy rozwój płodu i zachowanie zdrowia przyszłego maleństwa.

 Zamiast poszukiwać kosztownych, obciążających organizm kobiety sztucznych metod zapłodnienia typu in vitro warto zastanowić się nad modyfikacją swojego jadłospisu i poprawą stylu życia. Nawet najdrobniejsze zmiany mogą mieć ogromnie znaczenie w walce z niepłodnością.

  Jeśli chcesz dowiedzieć się jak dietą i stylem życia wpłynąć na poprawę swojej płodności zapraszam na cykl artykułów poświęconych tej tematyce. Kolejny wpis już niebawem.

Źródła:

Chavarro J.E., Rich-Edwards J.W., Rosner B.A., Willett W.C. Diet and lifestyle in the prevention of ovulatory disorder infertility. Obst. Gyn 2007; 110: 1050-1058.

Douglas C.C., Gower B. A., Darnell B.E., Ovalle F., Oster R. A., Azziz R. Role of diet in the treatment of polycystic ovary syndrome. Fertility and Sertility 2006; 85: 679-688.

Gnoth C., Godehardt E., Frank-Herrmann P., Friol K., Tigges J., Freund G. Definition and prevalence of subfertility and infertility. Hum Reprod 2005; 20(5): 1144-1147.

Lunemfeld B., Van Steirteghem A. Infertility in the third millennium: implications for the individual, family and society: Condensed Meeting Report from the Bertarelli Foundation’s Second Global Conference. Hum Reprod Update 2004; 10: 317-326.

Radwan J. Epidemiologia niepłodności. (W) Niepłodność i rozród wspomagany. Red. Radwan J., Wołczyński S., Termedia Wydawnictwa Medyczne, Poznań, 2011, 11-14.

Świątkowska D. Żywienie a płodność. Dieta w okresie prokreacyjnym. Pediatria i Medycyna Rodzinna 2013; 9: 102-106.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s