Dieta antysmogowa – hit czy kit?

Kiedy po raz pierwszy usłyszałam w mediach hasło dieta antysmogowa pomyślałam – absurd! Jak konkretne produkty spożywcze mogą uchronić przeciętnego człowieka przed smogiem?! Wydaje się, że problem ma raczej charakter globalny, a wdychanie smogu można ograniczyć jedynie poprzez poprawę jakości powietrza, stosowanie masek antysmogowych oraz zminimalizowanie przebywania na świeżym powietrzu w dni, kiedy stężenie niedopuszczalnych substancji atmosferycznych jest podwyższone.

Co wspólnego ze smogiem ma zatem dieta? Czy może wspomóc nasz organizm w walce z zanieczyszczonym powietrzem? Aby odpowiedzieć na to pytanie przeszukałam bazy publikacji naukowych. Okazuje się, że już od kilkunastu lat badacze z całego świata, poza analizowaniem skutków smogu na nasze zdrowie, zajmują się także badaniem wpływu określonych składników odżywczych na wystąpienie chorób przewlekłych u osób długotrwale przebywających w miejscach, gdzie poziom zanieczyszczenia powietrza przekracza normę. Warto zwrócić uwagę na raport, opublikowany przez naukowców z Uniwersytetu w Pittsburghu [Nutritional Solutions to Reduce Risks of Negative Health Impacts of Air Pollution], w którym informują oni o korzyściach płynących z prowadzenia zdrowej, bogatej w odpowiednie składniki pokarmowe diety w krajach szczególnie narażonych na występowanie wysokich stężeń smogu. O jakiej diecie mowa? Bogatej w warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste i ryby oraz ograniczającej spożycie soli, cukrów, tłuszczów nasyconych.

Nie powinniśmy czuć się zaskoczeni. Nie od dziś bowiem wiadomo, że prowadzenie zdrowego stylu życia poprawia samopoczucie i korzystnie wpływa na nasze zdrowie.

Jaki jest w takim razie związek miedzy powyższą dietą a negatywnymi skutkami smogu?

Specyficzne składniki odżywcze, takie jak wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz niektóre mikroelementy w naturalny sposób wspierają oczyszczanie organizmu, mogąc tym samym osłabić uszkodzenia spowodowane zanieczyszczeniem powietrza.

Co zatem warto włączyć do codziennego jadłospisu?

Produkty bogate w:

👉 flawonoidy zawarte m.in. w zielonej herbacie, kakao, gorzkiej czekoladzie, winogronie, kapuście, czerwonym winie

👉 karotenoidy zawarte m.in. w pomidorach, marchwi, kapuście

👉 tiocyjaniany ​zawarte m.in. w kapuście, brukselce, kalafiorze, brokułach, jarmużu, kalarepie

👉 witamina C zawarta w warzywach (szczególnie w czerwonej papryce i natce pietruszki, owoce (szczególnie jagodowe np. jagody, maliny, jeżyny, truskawki)

👉 witamina E zawarta m.in. w kiełkach zbóż, rybach, orzechach, nasionach, olejach roślinnych

👉 witaminy z grupy B zawarte m.in. w kaszy gryczanej, płatkach owsianych, orzechach, migdałach, nasionach, jajach, pomidorach, ziemniakach, kapuście, kalafiorze, grochu, fasoli, kakao

👉 selen zawarty m. in. w łososiu, jajach kurzych, kakao, orzechach.

Korzystne działanie oczyszczające posiadają też niektóre przyprawy, np. kminek, czarny pieprz czy szałwia. Urozmaicajmy więc nimi nasze potrawy.

W okresie zimowym, gdy smog jest najbardziej szkodliwy warto wprowadzić suplementację kwasami tłuszczowymi omega-3. Badania wskazują, że regularna suplementacja kwasami omega-3 zmniejsza stres oksydacyjny. Nie zapominajmy także o przyjmowaniu witaminy D. Witamina ta znajduje się w niewielu produktach spożywczych, głównie w tłustych rybach morskich, żółtku jaja, pełnotłustym mleku i produktach mlecznych. Najwięcej syntezuje się jej w wyniku działania promieni słonecznych. Niestety zanieczyszczenie powietrza wpływa na ograniczenie docierającego do powierzchni Ziemi promieniowania słonecznego, dlatego tak ważna jest suplementacja tym składnikiem.

Podsumowując, powyższe zalecenia żywieniowe niczym nie różnią się od typowych zaleceń  polecanych w prewencji większości chorób. Dieta antysmogowa to po prostu zdrowa, racjonalna dieta, której celem jest zapewnienie dobrego zdrowia i samopoczucia naszego organizmu.

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4690091/pdf/nutrients-07-05539.pdf

Romieu, I.; Tellez-Rojo, M.M.; Lazo, M.; Manzano-Patino, A.; Cortez-Lugo, M.; Julien, P.; Belanger, M.C.; Hernandez-Avila, M.; Holguin, F. Omega-3 Fatty Acid Prevents Heart Rate Variability Reductions Associated with Particulate Matter. Am. J. Respir. Crit. Care Med. 2005, 172, 1534–1540. [CrossRef] [PubMed]

Baccarelli, A.; Cassano, P.A.; Litonjua, A.; Park, S.K.; Suh, H.; Sparrow, D.; Vokonas, P.; Schwartz, J. Cardiac Autonomic Dysfunction: Effects from Particulate Air Pollution and Protection By Dietary Methyl Nutrients and Metabolic Polymorphisms. Circulation 2008, 117, 1802–1809. [CrossRef] [PubMed]

Possamai, F.P.; Junior, S.A.; Parisotto, E.B.; Moratelli, A.M.; Inacio, D.B.; Garlet, T.R.; dal-Pizzol, F.; Filho, D.W. Antioxidant Intervention Compensates Oxidative Stress in Blood of Subjects Exposed to Emissions from A Coal Electric-Power Plant in South Brazil. Environ. Toxicol Pharmacol. 2010, 30, 175–180.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s